Impușcați-mă, însă am fost cu Uber și mi-a plăcut. Luați și argumente!
Ce ironie, cu două minute înainte să încep articolul, deschid televizorul și văd asta:
Acum să vă povestesc și treaba cu Uber-ul. Probabil știți din cele 32640 de imagini postate pe Facebook că weekendul trecut am fost la Untold. (wop wop!) Ei bine, cum să vă zic eu vouă, însă șansa de a prinde un taxi când roiesc pe lângă tine câteva mii de oameni e mai mică decât primarul Clujului apăsat pe umeri de soție și gravitație.
În prima seară (dimineață, mai bine zis) am așteptat peste o oră până am alergat un taxi și nu i-am mai dat drumul până nu ne-am urcat în mașină. Ca să nu ne prindă și alte dimineți pe bordură în centrul Clujului, i-am propus băiatului să ne lase un număr de telefon. Și ne-a lăsat cu drag pentru un tarif dublu pentru cursele următoare. Oameni buni la Cluj. Afaceriști. Nici măcar n-a mai contat că luni dimineață am așteptat și după el o oră. Când poți profita de oameni, de ce să n-o faci, right?
Ei bine, în aceste 4 zile mi-am instalat și aplicația Uber. Citisem săptămâna trecută că în 4 august se lansează Uber și la Cluj și m-a ros curiozitatea mai ceva ca niște pantofi noi și am dat install. Cont, card, cursă gratuită. Cum, atât? Da, cam atât. Și hai cu Uber!
Prima cursă, un Golf 5. A doua, un Logan. Oameni decenți, veniți din București pe perioada festivalului. Mașini curate, discuții plăcute, climă și muzică ok. Still in Romania, people. Unul din ei a ratat un giratoriu și s-a scuzat de 3 ori pentru 300 de metri în plus. Cât a costat? Surpriză, cursele cu Uber au avut discount 50% pe perioada festivalului, deci am dat vreo 6 lei prima dată și 8 a doua oară (cu tot cu tarif dinamic 1.5x). Tariful? 1.7 lei/km, față de 2.25 sau 2.5 cât a fost taxi-ul.
Ilegal, dar moral?
Din punct de vedere legal, Uber… nu prea e. Sau e undeva la limita legii. De aici și cele 4 amenzi usturătoare de 25.000 de lei pentru 4 șoferi Uber în Cluj. Ei zic că fac ridesharing, ceea ce e un argument subțire. Cu toate astea, fac demersuri pentru legiferarea acestui tip de transport și sunt prezenți în vreo 66 de țări. Ați înțeles bine, 66 de țări și 449 de orașe din întreaga lume.
Sincer, eu nu cred că problema e la Uber. De ce aș avea nevoie de Uber dacă aș putea lua un taxi și nu mi-ar fi teamă că:
- nu există aer condiționat sau nu este pornit
- mașina miroase de parcă ar fi cărat butoaie de transpirație până la graniță și înapoi
- textilele sunt uneori opționale
- șoseaua e de multe ori circuit de curse
- tariful poate fi și dinamic și tu nu trebuie neapărat să fii de acord cu asta (aparate măsluite)
- expresii de genul se aud mai mereu “Șefu, te face atâta până la aeroport”. (Apropo, în știrea din imaginea de mai sus un taximetrist a fost filmat cu camera ascunsă când se confesa că le-a cerut unor italieni 200 de euro din Constanța în Mamaia și au negociat la 150)
Și atunci cum să nu te arunci în brațele primului Uber? Cum să stai în fața vitrinei cu dulciuri și să nu întinzi mâna? Mai ales când te uiți în spate și vezi mâncare de 3 zile. Sigur, nu sunt toți așa, dar chiar cred că fiecare dintre noi a întâlnit cel puțin o dată fiecare situație de mai sus.
Da licența, cât e licența?
Citeam că în București circulă vreo 20.000 de taxi-uri, deși sunt doar 10.000 de licențe. De unde restul? Din Ilfov, simplu. Adică tu primești licență să faci taximetrie în Popești-Leordeni, dar vii frumos la capitală să faci milioane. Asta nu e ilegal? Să ne explice cineva și nouă, cu subiect și predicat, de ce nu există razii ale poliției pe această temă? De ce nu face poliția din București ce au făcut polițiștii Clujeni cu Uber? O verificare a licenței, poate o verificare a aparatelor, ce atâta rușine? Să nu-mi spuneți că există ceva interese la mijloc că nu vă cred! Cum? Ceva parlamentari cu firme de taximetrie? Fugi domne’ de-aici! Este atâta mizerie în acest domeniu în România încât Uber, și dacă ar vrea, nu ar prea avea cum să intre în branșă.
Șoferii Uber au fost obligați să își facă firme sau PFA-uri pentru a activa, deci plătesc taxe. Problema este că nu au RCA pe măsură (vreo 2800 de lei pentru 6 luni am înțeles) și nu au licență de transport. Dar cum să îți iei o licență când toate sunt atribuite deja? Atribuite, vândute și revândute, încât unii fac bani stând în fotoliu toată ziua.
Concluzia? Mai merg cu Uber? Nu prea am cum, fiindcă locuiesc în Sibiu. Însă vă asigur că un drum la București sau la Cluj mă va duce spre ei înainte de a lua un taxi. Și aștept cu drag o critică de la cineva care se uită acum la un film online pe care nu a plătit nimic, de pe laptopul lui cu licență piratată. Mersi!
Foarte bun articolul, multumim!