Cum ajung ziarele românești să aibă, în medie, câte 12 cititori pe exemplar

Acum două săptămâni BRAT a făcut publice rezultatele noului Studiu Național de Audientă, studiu desfășurat între 25 februarie 2013 și 8 februarie 2015. Prilej numai bun pentru gazetari să se amăgească și să vândă niște publicitate la un preț mult prea mare. Dar astea sunt probleme pe care toată lumea le cunoaște și nimeni nu vrea să vorbească despre ele.

Totuși, ce nu încetează să mă uimească este numărul mediu de cititori al unui exemplar din publicațiile românești. Logica simplă ne poate face să credem că un ziar ar trebui să fie citit de 4-5 persoane, asta în cel mai bun caz. Cu toate astea, după fiecare raport al SNA apar cifre incredibile și nimănui nu pare să-i pese.

Am luat câteva publicații naționale și am analizat numărul de exemplare vândute împreună cu numărul de cititori raportat de SNA. Priviți și vă minunați:

  • Adevărul - 10.013 exemplare vândute – 120.000 de cititori pe ediție – 11.9 cititori/exemplar
  • Evenimentul Zilei - 12894 exemplare vândute – 150.000 de cititori pe ediție – 11.6 cititori/exemplar
  • Jurnalul Național - 14.220 exemplare vândute – 147.000 de cititori pe ediție – 10.3 cititori/exemplar
  • România Liberă - 10.512 exemplare vândute – 54.000 de cititori pe ediție – 5.1 cititori/exemplar
  • Gazeta Sporturilor - 27.180 exemplare vândute – 268.000 de cititori pe ediție – 9.8 cititori/exemplar
  • Click - 110.813 exemplare vândute – 425.000 de cititori pe ediție – 3.8 cititori/exemplar
  • Libertatea  – 64.868 exemplare vândute – 343.000 de cititori pe ediție – 5.2 cititori/exemplar

M-am oprit aici cu exemplele pentru că în România nu mai prea există cotidiene. Găsiți foarte rapid statisticile pe site-ul celor de la BRAT și veți vedea și publicații care au 40 de cititori pe fiecare număr vândut. Aș vrea să-mi explice cineva cum poate ajunge o revistă să fie citită de 40 de persoane, indiferent că apare o dată sau de două ori pe săptămână.

Cei de la BRAT se laudă cu metoda lor de intervievare a subiecților, dar cifrele de mai sus nu mint. De câte ori ați dat mai departe un ziar pe care l-ați cumpărat? Știu, nici eu. O gospodărie are în medie 2.66 persoane. Ar trebui ca un ziar să ajungă în vreo 5 gospodării și să fie citit de toți membrii familiilor pentru a ajunge la numerele publicate de BRAT. Desigur, veți găsi numere ale publicațiilor și în frizerii sau în anumite firme, dar cei care cumpără majoritatea numerelor sunt oameni simpli.

Un individ nu-și poate păstra concentrarea când are de răspuns la 200 de întrebări. Sigur, a auzit de toate ziarele, pe jumătate le-a citit și apoi le-a împrumutat prietenilor. Adevărul? Sigur, cine nu citește? Playboy? Vai, nu, cine citește așa ceva.

Asta ar fi pe de-o parte. Apoi rămâne curiozitatea asupra acurateții cifrelor prezentate, doar cei care apar în studiu plătesc o taxă anuală. Sigur, dă bine să le spui agențiilor de publicitate că peste 100 de mii de oameni le vor vedea reclama. Prețurile pe pagină urcă, ne mai luăm și noi salariile până se prind clienții că nu le cumpără nimeni produsele și mai păcălim falimentul încă un an. Apoi ne plângem că ne-a dat patronul afară că nu aducem profit. Presă.

Foto

Comments

  1. By Malin

    Reply

    • By Marius

      Reply

  2. By Malin

    Reply

  3. Reply

  4. By Deandre

    Reply

  5. Reply

Leave a Reply to Marius Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>